کد خبر : 2042
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴

معرفی کتاب” ادب حضور ۱: اسرار ماه رجب و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب اعتکاف “

معرفی کتاب”  ادب حضور ۱: اسرار ماه رجب و مراقبات و مناسک آن همراه با آداب اعتکاف “

یکی از این اوقات گرانقدر ماه مبارک رجب است. کتاب حاضر عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه رجب بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی (ره) است . ویژگی مهم این کتاب آنست که استاد محمدتقی فیاض بخش برخی از لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیر

یکی از این اوقات گرانقدر ماه مبارک رجب است. کتاب حاضر عصاره دستورات اخلاقی و عبادی و همچنین معارف توحیدی پیرامون ماه رجب بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی (ره) است . ویژگی مهم این کتاب آنست که استاد محمدتقی فیاض بخش برخی از لطایف و ظرایفی که خود از محضر اساتید اخلاق و سیر و سلوک , به ویژه مرحوم آیت الله سعادت پرور دریافت نموده در این کتاب ذکر نموده است.

کتاب اسرار ماه رجب در چهار فصل تنظیم شده است:

فصل اول مقدمه ای در ارجمندی و حرمت ماه رجب

فصل دوم ماه رجب سرآغاز ورود به مراتب عالی توحید

فصل سوم دستورات و مراقبات ماه رجب

فصل چهارم مختصری پیرامون اعتکاف

در بخشی از این کتاب آمده است:

مراقبه اصلی ترین دستور در سلوک

این وصیت مرحوم استاد سعادت پرور بود که تلاش کنیم در ماه رجب برخلاف جریان و مسیر این روزگار شنا کنیم ; بیاییم قدری خود را خرج وجود خودمان کنیم .

لذا لازم است که در میان زشتی ها و صفات ذمیمه ی خود بررسی دقیق کرده و آن رذیله ای که فکر می کنیم بیشتر مزاحم است و توان مبارزه با آن را داریم در نظر بگیریم و به طور جدی با آن مقابله کنیم و مراقبه خود را بر ترک آن صفت ذمیمه قرار دهیم و هر شب محاسبه ی دقیقی نسبت به آن وصف داشته باشیم .

نکته ی دیگر آن که تجربه نشان داده که شیطان در روز های آخر ماه های عزیزحملات بیشتری دارد و تلاش می کند تا همهی زحمات انسان را یکباره با یک گناه یا عصبانیت و یا رفتار زشت ناگهان از بین ببرد ; چنان که استاد می فرمود: “گاهی یک عصبانیت بیست سال انسان را به عقب می اندازد.”

از همین رو لازم است که سالک به تناسبی که در این سه ماه پیش می رود , مراقبه خود را نیز بیشتر و دقیق تر بنمایدتا از مهالک شیطان در امان باشد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.